May 17, 2009

Tragedi 7 Hari

7 hari yang lalu aku terhumban ke dalam satu lembah kegelapan.Ia terlalu gelap.Termat-amatlah gelap sehingga aku teraba-raba mencari sesuatu yang kehilangan.Tidak pernah dalam sejarah hidupku terjadi seperti ini.Puas aku teraba-raba mencari.puas aku merayap-rayap.Oh tuhan,amat perit ketika itu.Tiada sekelumit pun cahaya yang dapat menerangiku ketika itu.Gelap segelapnya sehingga tapak tanganku sendiri tidak kelihatan.Aku terus meraba-raba,merangkak-rangkak mencari sedikit cahaya untuk memanduku ke arah yang lebih terang.Oh tuhan,kemanakah cahaya itu?cahaya yang sentiasa memandu jalanku,sentiasa membantuku dalam setiap pergerakanku.Dimanakah ia?Oh tuhan,apa yang telah kulakukan sehingga tiada cahaya yang ingin membantuku?Apakah dosaku tuhan?Adakah cahaya itu memarahiku?adakah cahaya itu telah membenciku?Oh Tuhan berilah aku sedikit petunjuk apakah sebenarnya yang terjadi.Kenapa dengan tiba-tiba cahaya itu menjauhi diriku hilang tanpa penjelasan tanpa sebarang petunjuk.Oh Tuhan, 7 hari aku tinggal dalam kegelapan,meraba-raba,merangkak mencari keterangan untuk aku meneruskan hidup ini.7 hari aku tinggal dalam kepayahan.Sungguh berat dugaan ini.Tpi hairan,tiada setitik pun air mata yang mengalir.Tiada pula rasa kecewa dan putus asa.Malah aku terus bersemangat dan bertambah cekal merangkak dan meraba-raba mencari cahaya yang dapat mamanduku ke jalan yang lurus itu.

Kini setelah melalui 7 hari dalam kepayahan itu,ada satu cahaya berjaya menembusi ke dalam lembah kegelapan ini.Cahaya itu tembus melalui satu lubang yang sangat kecil.Lubang itu kukira sebesar lidi penyucuk sate.Tetapi ia cukup.Cukup untukku menjalankan tugas-tugas harianku.Cukup untuk aku meneruskan perjalan ini.Cukup untukku bersyukur padaMu Tuhan.Tetapi bila kulihat dan kutenung betul-betul aku dapati cahaya itu sedikit lain.Kuperatikan cahaya itu seperti sedikit rakus dan pongah.Kerana kulihat kadang-kadang cahaya itu terlalu terang seolah-olah ingin menunjuk-nunjuk padaku bahawa dialah satu-satunya sumber cahaya untukku.Cahaya itu juga hampir membakar lantai tempat ku duduk kerana ia terlalu terang.Dan kadang-kadang ia memanaskan sehingga aku terpaksa menelanjangkan tubuhku kerana tak tertahan dengan kepanasan cahaya itu.

Aku keliru dan bertambah keliru.Apakah cahaya ini?kenapa ia begitu lain dari yang sebelumnya.Aku semakin dalam dilema.Hendak ditutupkan lubang itu tidak boleh.Nanti aku akan kembali dalam kegelapan.Kembali dalam kesengsaraan.Tapi kalau aku biarkan cahaya yang menembusi lurus lubang sebesar lidi penyucuk sate itu aku akan mengalami kesusahan akibat kerakusan dan kepongahan cahaya itu.

Aku keliru dan bertambah keliru.Aku buntu dan tidak mengerti.Jenis apakah cahaya ini?adakah cahaya ini datangnya dari api neraka?atau ia nur syurgawi.Entah,aku kebuntuan dan aku masih dalam kecelaruan!Namun hidup ini harus diteruskan.Aku tidak akan berhenti merangkak,meraba-raba dan merayap mencari jalan itu.Selagi nyawa ini dikandung badan selagi itulah aku akan terus mencari

No comments: