May 16, 2009

Selamat Hari Guru!!

Dulu
Tiga belas tahun yang lalu ada seorang kanak-kanak.Umurnya dalam lingkungan 12 tahun.Apabila ditanya apakah cita-citanya dia akan berkata dia ingin menjadi guru.

"ya,cita-cita saya nak jadi guru.hanya guru"

Dan apabila ditanya kenapa,dia akan menjawab

"sebab (arwah)ayah saya seorang guru,(arwah)abang saya juga seorang guru,kakak-kakak saudara saya juga bakal menjadi guru.Mereka sekarang sedang menjalani latihan perguruan di maktab"

Maka yang bertanya itupun mengangguk-angguk kepalanya tanda paham.Hatinya berbisik keturunan pendidik rupanya.Dia lihat mata kanak-kanak itu bersinar-sinar apabila kanak-kanak itu berkata dia ingin menjadi guru.Bersungguh benar dia ingin menjadi guru.Yang bersoal itu yakin suatu hari nanti kanak-kanak ini akan menjadi seorang pendidik.

Dulu
Beberapa tahun seterusnya kanak-kanak itu membesar manjadi remaja.Kanak-kanak itu sungguh beruntung diberikan minda yang tajam oleh Allah s.w.t dan juga semangatnya yang tinggi sehingga dia dapat keputusan cemerlang dalam setiap peperiksaan ketika sekolah menengah.Maka,disebabkan itu dia semakin lupa tentang cita-citanya itu.Kecemerlangan dia dalam setiap mata pelajaran di sekolah menengah membuatkan dia mengimpikan cita-cita baru.Dia mula bercita-cita menjadi peguam.Kemudian enggineer.Kemudian ahli sains dan macam-macam lagi bidang-bidang profesional yang lain yang lebih popular dari guru.Dia semakin lupa dengan cita-cita murninya ingin menjadi seorang pendidik anak bangsa.

Dulu
Beberapa tahun selepas itu,anak itu seperti lupa terus akan cita-citanya itu.Anak itu tidak mengambil kursus dalam bidang pendidikan ketika memasuki pengajian tinggi.Setelah tamat kursus itu di peringkat ijazah sarjanamuda anak itu mencuba pelbagai kerja dari seorang pembacuh kopi kepada seorang exsekutif di syarikat korporat berstatus GLC.Tetapi sepanjang masa anak ini melakukan kerja itu,hatinya tidak dapat ketenangan dan kepuasan yang total.Dia rasa ada sesuatu yang tak kena.Dia rasa ini bukan sesuatu yang dia mahu.

Dulu
Tanggal 1 Februari 2007 sesuatu yang mengubah arah tuju anak itu telah berlaku.Sesuatu yang tidak dijangkakan oleh anak itu.Sesuatu yang akan mengubah nasib anak itu.Anak itu telah dpanggil untuk melaporkan diri sebagai pelajar kursus perguruan lepasan ijazah.Terduduk anak itu ketika menerima berita itu.Anak itu termenung jauh.Kisah-kisah lampau terimbau kembali.
"ya,inilah yang selama ini yang aku inginkan.Inilah yang akan memberikan kepuasan dalam hidupku".Anak itu berbisik di dalam hatinya.

Alhamdulillah...anak itu bersyukur kerana dia tidak menyimpang jauh dari cita-cita asalnya dan dia terlalu bersyukur akhirnya secara tidak disangka-sangka cita-citanya kembali mekar dan hampir menjadi realiti!

Kini
sudah setahun lima bulan anak itu bergelar pendidik.Seorang guru.Seorang yang dipanggil cikgu.Anak ini sentiasa berdoa agar dia menjadi seorang pendidik,guru,cikgu yang sentiasa mendidik dengan penuh tekun.Anak ini bersyukur kerana dia akhirnya menjadi seperti apa yang dicitakannya 13 tahun yang lalu.Anak ini bersyukur kerana dia dapat menyambung legasi ayahnya iaitu pendidik.Anak itu adalah aku!



Ibu,Ayah,abang,kakak-kakak dan saudara-saudara,terima kasih atas semangat dan dorongan kalian dalam membantu diri ini mencapai cita-cita.

Di sini ingin aku dedikasikan selamat hari guru buat semua guru-guru yang pernah mendidik aku.Buat ibu, buat guru-guru di SK Sultan Ahmad Tajuddin (1991-1993) SK Bukit Payung (1994-1996) SMK Dato' Syed Omar (1997-2001),Matrikulasi Kolej MARA Kulim(2002-2003),UKM (2003-2006) dan Institut Perguruan Darulaman (2007)

Pengorbanan kalian amatlah bererti buatku dan tidak terbalas kerana kalianlah yang memanusiakan diriku ini.

SELAMAT HARI GURU!

No comments: