Mar 21, 2009


Seperti biasa sehari sebelum aku kembali bertugas di negeri orang, ibu akan memasak makanan kegemaranku.Seolah-olah makanan itu akan memujuk hatiku yang gundah setiap kali memikirkan negeri orang yang aku tak berapa suka itu.Biasala, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri.Negeri sendiri lebih baik.Kebetulan sekarang musimnya,ibu membuat gulai buah munggai dengan ikan puyu.Ermmm...memang sedap hingga menjilat jari.


Buah munggai ini ciri-ciri fizikalnya nampak seperti kacang bendi cuma bezanya buah ini tak boleh dimakan sekali dengan kulitnya seperti bendi.Cara memakannya adalah dengan melurut sepanjang buah itu untuk mengeluarkan isinya yang rasanya seperti kekacang.Kalau di utara, orang panggil buah munggai tapi kalau di negeri lain aku tak pasti.Buah ini berbuah mengikut musim.Kata ibu, buah ini sedap dibuat gulai dengan ikan darat seperti ikan semilang atau puyu.Sepinggan penuh aku meratah.Padahnya, sepetang aku "mencangkung" dalam tandas!hahaha....

No comments: